Meest gestelde vragen


De vragenlijsten die door de cliënten van de verloskunde praktijken ingevuld worden, leveren veel belangrijke informatie op voor de Deliver studie. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk cliënten de vragenlijsten invullen. Cliënten worden zo goed mogelijk geïnformeerd over het onderzoek en de vragenlijsten. Toch kunnen zij nog vragen hebben.

Hieronder proberen wij zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. Wanneer u een vraag heeft kunt u deze mailen naar deliver.avag@verloskunde-academie.nl en dan proberen wij u zo snel mogelijk antwoord te geven.

 


Hoe zit het precies met mijn privacy?

Uw verloskundige heeft aan u gevraagd (of gaat dit binnenkort doen) om mee te doen met het Deliver onderzoek. Wanneer u meedoet kunnen gegevens uit uw dossier voor het Deliver onderzoek worden gebruikt en zal u benaderd worden voor het invullen van in totaal maximaal drie vragenlijsten.

Uw privacy wordt bij het onderzoek optimaal beschermd. De onderzoekers, die met de gegevens uit het dossier werken, hebben alleen beschikking over uw cliëntnummer en niet over andere gegevens waardoor uw identiteit te achterhalen zou zijn. Wie u bent is dus bij de onderzoekers niet bekend. Het onderzoeksbureau dat de vragenlijsten naar u toestuurt, gebruikt uw adresgegevens uitsluitend voor het versturen van de vragenlijsten. Belangrijk is dat uw adresgegevens nooit aan andere instanties doorgegeven worden.

Het incullen van de vragenlijsten gebeurt weer onder het cliëntnummer. Uiteindelijk worden de cliëntnummers veranderd in een onderzoeksnummer, waardoor de individuele cliënt niet meer te vinden is.

Om uw privacy daadwerkelijk op deze manier te beschermen is er samen met een bedrijfsjurist een onderzoeksreglement opgesteld. Deze is hier te vinden.

Terug naar boven


Wanneer ik mijn (e-mail) adres doorgeef, hoe weet ik dan zeker dat het onderzoeksbureau deze niet aan andere instanties geeft?

Wij kunnen u verzekeren dat dit niet gaat gebeuren. Wij vinden uw privacy namelijk net zo belangrijk als uzelf. Om uw privacy te waarborgen hebben wij een onderzoeksreglement opgesteld, waarin ook is vastgelegd dat wij uw adresgegevens vertrouwelijk behandelen. Gegevens van deelnemers worden dus nu én ook in de toekomst niet doorgegeven aan andere partijen. Klik hier voor het onderzoeksreglement.

Terug naar boven


Ik heb niets vervelends te vertellen over mijn verloskundigen, is het dan wel nuttig dat ik mee doe aan het onderzoek?

Erg nuttig zelfs. Wij onderzoeken hoe de kwaliteit van de verloskundige zorg in Nederland op dit moment is. Het kan zijn dat uit het onderzoek blijkt dat de verloskundige zorg verbeterd moet worden of dat de verloskundige zorg in Nederland al goed genoeg is. Wanneer alleen vrouwen met negatieve ervaringen over de verloskundige zorg de vragenlijst invullen, kan er een vertekend beeld in de onderzoeksresultaten ontstaan. Het is voor ons dus belangrijk dat zoveel mogelijk zwangere vrouwen mee doen, zodat wij zoveel mogelijk verschillende ervaringen kunnen bekijken.

Terug naar boven


Kan mijn verloskundige achterhalen wat ik voor antwoorden geef?

Nee, uw verloskundige kan nooit achterhalen wat u hebt ingevuld. Alle antwoorden die u geeft worden bij het onderzoeksbureau verzamelt onder uw cliëntnummer en vertrouwelijk behandeld. Nadat alle informatie verzamelt is, wordt het cliëntnummer vervangen door een onderzoeksnummer, welke niet meer te herleiden is naar een individuele cliënt.

Terug naar boven


Ik heb niet altijd / geen toegang tot het internet. Kan ik wel meedoen aan de studie? 

Maakt u zich geen zorgen, indien u niet in het bezit bent van een computer of geen toegang tot internet heeft kunt u gewoon meedoen aan het onderzoek. U kunt de vragenlijsten namelijk ook op papier invullen. De papieren versie van de vragenlijst wordt dan naar uw huisadres opgestuurd samen met een gefrankeerde envelop om de ingevulde vragenlijst in terug te sturen.

Terug naar boven


Ik dacht dat het onderzoek over de verloskundige zorg zou gaan, maar in de vragenlijst staan ook veel vragen over mijn gezondheid en gevoelens. Waarom is dit?

Wij onderzoeken de verloskundige zorg in Nederland, maar ook de aan de zwangerschap gerelateerde aspecten, zoals voeding en beweging tijdens de zwangerschap, verwachtingen, wensen en emoties ten aanzien van de zwangerschap en de bevalling. Dit alls om de totale verloskundige zorg zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen.

Terug naar boven


Er staan soms dubbele vragen in de vragenlijsten of vragen die telkens weer terugkomen, waarom is dit? Jullie weten deze informatie ondertussen toch al?

Het kan inderdaad voorkomen dat sommige vragen vaker gesteld worden in de verschillende vragenlijsten. Deze vragen kunnen worden herhaald, omdat uw leefstijl, gevoelens, mening of gewoontes door de tijd heen kunnen veranderen.

Terug naar boven 


Ik heb een miskraam gehad, heeft het nog zin om een vragenlijst in te vullen?

Wanneer u een miskraam heeft gehad kan het vervelend zijn om de vragenlijst in te vullen. Toch zouden wij het fijn vinden dat u dat wel doet. Dit omdat we de complete verloskundige zorg in kaart willen brengen en daar hoort de zorg en begeleiding rondom een miskraam bij. Alleen op deze manier kan de verloskundige zorg eventueel verbeterd worden, en zijn uw antwoorden dus erg belangrijk

Terug naar boven


Ik ben doorverwezen naar de gynaecoloog, kan ik nog steeds meedoen aan het onderzoek?

Ja, u kunt gewoon mee blijven doen aan het onderzoek, aangezien wij graag alle zorg in kaartwillen brengen.

Terug naar boven


Ik heb problemen met inloggen / Ik ben mijn wachtwoord kwijt, wat moet ik nu doen?

Wanneer u uw wachtwoord kwijt bent, problemen hebt met inloggen of problemen hebt bij het invullen van de vragenlijst kunt u contact opnemen met het Secretariaat Projectmanagement Intomart GfK:

Joke van der Geer; Tel: 035 - 625 85 32; E-mail: joke.van.der.geer@gfk.com
Joke Cosman; Tel: 035 - 625 84 41; E-mail: joke.cosman@gfk.com

Terug naar boven